Stalking door de politie Groningen

popo

popo

Op maandag 21 februari werd ik plots gebeld door iemand van de politie die zich voorstelde als Nico Lefferts en die aangaf in gesprek te willen met mij als onderdeel van AFA Noord over de komende verkiezingen en te verwachten spanningen tussen partijen als het Forum voor Democratie en ons als antifa beweging.

Hij noemde daarbij de naam van Arend Glas. Hij doelde daarmee op een manifestatie van het FvD op de Grote markt waarbij er een tegen axie was georganiseerd waarbij iemand van ons uitspraken van Thierry Baudet door een megafoon sprak om de mensen er terecht op te wijzen dat het gedachtegoed van Baudet niet in de haak is. De aanwezige Arend Glas, van wie al jaren bekend is dat hij er een extreemrechtse visie op na houdt vond dit niet leuk en bedreigde de activiste. Een aantal van ons wisten te voorkomen dat Arend geweld zou gebruiken door er tussen te springen. De politie vervolgens nam Arend mee naar de kant om even af te koelen. En daarmee was de kous af volgens de politie. Iemand die een ei gooide naar de bus van het FvD werd wel ingerekend en kreeg een boete. Hoeveel dubbele moraal wil je hebben. Lees mijn blog over die axie hier nog eens na. Inclusief beelden van het gebeuren.

Dat soort spanningen dus. “Gewoon vrijblijvend bij een kopje koffie” melde Nico er nog bij. Vrijblijvend en de politie? Eeeeh nee. Eerst dacht ik nog dat ik alweer iemand van de PID aan de telefoon had, maar Nee zei Nico, ik ben gewoon een wijkagent  uit de Korrewegwijk. Je kunt me online vinden. Dat laatste klopt op zich.  “Operationeel Expert Wijk Nationale Politie” staat er op zijn LinkedIn.

Ik gaf VANAF HET BEGIN duidelijk aan niet geïnteresseerd te zijn in een gesprek met de politie over het FVD en Arend Glas. En ook dat ik geen woordvoerder ben van AFA Noord. En dat ik dit telefoontje zou melden binnen die groep en ALS iemand binnen die groep de behoefte zou hebben Nico Lefferts te willen benaderen dat ik ik dan zijn nummer zou geven aan diegene.

Die woorden werden later verdraaid toen vanochtend er plotseling op de deur werd geklopt. Nietsvermoedend deed ik de deur open en daar stond een politieagent voor mijn voordeur die zich voorstelde als dezelfde Nico Lefferts. Ik schrok daar vreselijk van. “Ja ik was toevallig in de buurt” zie hij er bij. Ik ben helaas niet zo snel met mijn gedachten en reactievermogen en realiseerde me daarom pas later wat voor een bizarre uitspraak dat eigenlijk was. Blijkbaar had hij mijn adres en wist hij die uit zijn hoofd – wat al erg genoeg zou zijn want hij heeft helemaal niks te maken met waar ik woon. Maar aan het bezoekje was helemaal niks toevallig. De politie weet ook wel dat het intimiderend overkomt als een agent plotseling in je privéleven verschijnt. Dat is ook de bedoeling. De achterliggende boodschap is: We weten waar je woont en we houden jullie groep in de gaten.

Ja ik was wel benieuwd of je nog gesproken had met je groep.” Ermee suggererend dat er nog een vervolg gesprek nodig zou zijn na mijn klip en klare “NEE”. Ik zei weer NEE. Nee is blijkbaar een woord dat meneer Lefferts niet zo goed snapt.

Het was nogal  grensoverschrijdend al met al zijn ongewenste bezoek en ik was even goed van mijn stuk gebracht, maar heb desondanks weer heel erg duidelijk gemaakt dat ik geen contact met hem wil en ook gezegd dat ik het als intimiderend ervoer dat hij plotseling voor mijn deur stond met een smoes en zonder uitnodiging.

Obed Brinkman
02-03-2022

This entry was posted in geheime dienst, Groningen, politie. Bookmark the permalink.