Rutte in Groningen – Actie van Extinction Rebellion

Op zondag 3 maart kwam Mark Rutte naar onze stad om gezellig koffie te leuten met een paar VVD aanhangers (ze bestaan echt). Extinction Rebellion Groningen was er ook en samen met “Boze Groningers luiden de noodklok” zorgden zij voor een stevig geluid tegen dit kabinetsbeleid als het gaat om het klimaat in het algemeen, de gaswinning in Groningen en de afhandeling van de aardbevingschade.

Omdat ik de vorige avond het laat had gemaakt moest ik mezelf uit bed sleuren, maar ik was erg blij dat ik toch gegaan ben – ik kreeg even tranen in mijn ogen (in de goed zin van het woord) door de hoeveelheid mensen, de actiebereidheid, de zelfgemaakte borden en de spirit. Het was een vette actie.

Van de gesprekken die Rutte probeerde te voeren met zijn aanhang op straat kwam niet heel veel terecht denk ik. Het werd op zijn minst overstemd door de leuzen en de noodklok.

Er werden ook Die-ins gehouden: iedereen ging op straat voor dood liggen zodat Rutte over “lijken” moest gaan om verder te kunnen lopen.

Aan het einde sprak hij nog even met een woordvoerster van Extinction Rebellion Groningen. Korte samenvatting van dat gesprek (in mijn eigen woorden):
E.R.: De aarde gaat naar de tering, we moeten NU wat doen!
M.R.: Dat is allemaal goed en wel zolang de werkgelegenheid er maar niet onder lijdt. (lees welvaart/economische groei >>> lees geld).

Obed

hieronder mijn videoverslag en nog wat foto’s die ik maakte



This entry was posted in algemeen, Groningen, klimaat, NAM. Bookmark the permalink.