Lissabon 2019 (reisverslag)

Afgelopen week was ik een paar dagen in Lissabon. Najaar 2018 was ik naar Dublin en het was tof even in een andere omgeving te zijn, vandaar dat ik deze reis eind vorig jaar had bedacht.

Algemene indruk
Lissabon is een prachtige stad. Kleine steegjes met allemaal kleurrijke huisjes, winkeltjes en (eet)café’s. Ik vraag me serieus af waarom alles in Nederland zo strak en netjes moet. Neem nou een glasbak: in Lissabon kwam ik er een aantal tegen die door een kunstenaar waren beschilderd. Iedereen loopt er langs en kijkt ernaar terwijl het anders een op zich nuttig, maar verder saai voorwerp zou zijn. Ik was in februari in Lissabon en is was levendig op straat met mensen en allerlei soorten vervoersmiddelen (zoals tram, tuk tuk of scooters) zonder dat het té druk is (hoewel het in de zomer waarschijnlijk af en toe vet druk zal zijn) .
Wat ik erg tof vond was het feit dat de commercie nog niet alles heeft overgenomen daar. Ja er is een Mac Donalds te vinden maar de meeste winkels zijn klein en geen onderdeel van een grote keten. Omdat de stad in bergachtig gebied ligt heb je soms enorme hoogteverschillen en dat is in het begin even wennen met lopen. Als je niet wil lopen is er een erg goed openbaar vervoer netwerk. Ik zelf gebruikte voornamelijk de metro en som de trein ook.


Live muziek
Op veel plekken in de stad kom je muzikanten tegen. En dat zal in de zomer nog wel veel meer zijn. Deze twee straat-muzikanten waren muziek aan te maken vlak bij de Santa Justa-Lift. Een lift in het centrum van Lissabon. Het leek me wel tof er even in te gaan maar de rij ervoor was me te lang, dus heb ik in plaats daarvan even naar hun muziek geluisterd.


Reli-kwie
Het opvallende beeld van Jezus in de buurt van Lissabon (gemeente Almada) – hier links op de foto – is gebaseerd op een beeld in Rio de Janeiro. Ik maakte deze foto vanaf de andere kant van de rivier de Taag. Je kunt er door een kijker naar kijken (als je er eerst geld in gooit tenminste) en via die kijker maakt ik deze foto door mijn compact camera tegen de lens te zetten. Er is sowieso nogal wat religieus spul te vinden in de stad en erbuiten zoals diverse kerken, cathedralen en allerlei symboliek.


Surf’s up dude
Mocht je ooit die kant opgaan vergeet dan niet het strand en de zee van Lissabon te bezoeken.

Vanaf metro station Cais de Sodré vertrekt er een trein naartoe (richting Cascais). Ik ben uitgestapt in Carcavelos en vandaaruit kun je een pad langs de zee lopen – terug richting de stad, wat erg de moeite waard is . Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid surf-dudes bij Carcavelos – even verderop zijn ze niet meer te vinden.


Sintra
Wat ook mooi is, maar wel erg toeristisch is het plaatsje Sintra.
Zelfs in februari was het er druk. Je hebt er onder andere een historisch centrum en (op de berg ernaast) een kasteel en een paleis. Ik heb gebruikt gemaakt van de Tuk Tuk om de berg op en af te komen. Lopen kan ook, maar het is best een eind (vooral de heenweg, die bergopwaarts is).


Botanische tuinen
Er zijn diverse tuinen in de stad te vinden. In de tuin waar ik was kun je diverse soorten exotische planten vinden. Ik ging naar de botanische tuin van de universiteit (Jardim Botânico da Universidade de Lisboa).
Het was ook wel een mooie manier om even uit de drukte te zijn en naast planten en bomen liepen er een paar katten rond en uiteraard wat duiven, maar duiven fladderen overal in Lissabon rond . In een eetcafé waar ik was vloog er een zelfs regelmatig naar binnen om mij vanaf een tafeltje verderop aan te staren (zie de foto verderop dit blog).


Alleen reizen
De reis maakte ik alleen en hoewel ik vrij goed op mezelf kan zijn vond ik het soms moeilijk dat ik als persoon niet in staat ben makkelijk contact te leggen met mensen. (Ik vraag me altijd af hoe andere mensen dat toch doen). Daarbij werd ik andersom ook door niemand aangesproken waardoor gesprekken beperkt bleven tot “Is this the way to…?” – “Yes.” – “Thanks!” Alleen in het kraakpandje Disgraça, waar ik een experimentele electro avond bezocht, had ik 2 korte gesprekjes met mensen. En oh ja ik ben toch een paar aangesproken op straat, maar dat was om mij diverse soorten drugs aan te smeren. Blijkbaar zie ik er nogal gebruikerig uit qua kleding of uitstraling of die gasten spreken iedereen aan he, dat kan natuurlijk ook.

Kamer
Overigens was mijn kamer prima, die ik boekte via booking.com, maar er hing een schilderij van een matador en een bloedend stier. Ik heb in mijn review geschreven dat dit een reden voor mij is nooit meer terug te keren naar deze kamer.

Obed

Hieronder nog ff een filmpje en een paar fototjes:




This entry was posted in algemeen, fotografie, reizen. Bookmark the permalink.