Extreemrechts in Enschede

Vandaag demonstreerde de N.V.U. in Enschede en omdat het een vrije zondag voor me was en ik nog niks te doen had besloot ik er heen te gaan om een blog er over te kunnen schrijven. De dag begon niet zo voorspoedig: vanwege een ongeval op het spoor moest ik (en velen met mij) eerst per bus naar Assen vervoerd voor de reis per trein naar Enschede echt kon beginnen.

Ik kwam toch nog net op tijd in Enschede aan en liep (tot mijn verbazing) zomaar door naar de demonstratie die als beginpunt het plein bij het station had. Daar stonden een 25/30 tal mensen met spandoeken en vooral heel veel politie. Wat direct opviel was een Noorse vlag en een aantal Vlaamse vlaggen waaronder die van de autonome nationalisten. Er volgden een aantal sprekers waarvan voorman Constant Kusters de eerste was – hij sprak ook veruit het langst. De gebruikelijke thema’s kwamen voorbij – de angst dat ons land wordt overstroomt door “gelukszoekers”, de angst voor het kwijtraken van tradities en cultuur en de angst voor de islam. Al met al zijn extreemrechtse mensen nogal bang voor van alles was mijn conclusie na het aanhoren van dit alles. Wat nog opviel was de Noorse spreker Morten L. – die doodleuk “White power!” riep. De politie greep niet in. (Overigens is een deel van zijn toespraak te zien in het filmpje onder deze tekst).

Verder werd links uiteraard weer van alles verweten. Kusters had het meermaals over de agressie van antifa’s bij zijn demo’s en ik denk dat hij het geweldig had gevonden als die er ook daadwerkelijk waren, zodat hij weer met zijn beschuldigende vinger had kunnen wijzen.

Maar antifa was er niet, nou ja ik was er en tijdens de demonstratie werd dat “ontdekt” door Kusters, die me waarschijnlijk nog kende van onze tegendemo in ter Apel. Hij keek me aan en begon een anti-antifa leus te roepen. Daar bleef het verder bij, maar ik ben toch maar niet tot het einde gebleven, geen zin hebbende in een eventuele confrontatie op straat en heb een kwartier voor het einde de trein naar Groningen opgezocht.

Obed

hieronder staan wat foto’s en een filmpje die ik ter plekke maakte als sfeerimpressie

Constant Kusters

Constant Kusters

Constant Kusters en Peter van Egmond

Constant Kusters en Peter van Egmond

de demonstratie

de demonstratie

de manifestatie

de manifestatie

This entry was posted in algemeen, antifascisme, fotografie, islamofobie, politie. Bookmark the permalink.