From the river to the sea Palestine will be free! ::: demo Den Haag

Terwijl de Nederlandse regering uitblinkt in het vooral niet veroordelen van de (oorlogs)misdaden begaan door het regime van Israël werd er afgelopen zondag in Den Haag axie gevoerd voor Palestina. Er kwamen tussen de zes- en tien-duizend mensen op af. Er waren speeches, er werden slogans geroepen en er was een demonstratie vanuit het Malieveld door Den Haag. Ik ging er heen.

Dezelfde regering Rutte overigens wou een motie van de Verenigde Naties die oproept tot een staakt het vuren en het toelaten van hulp aan Gaza niet steunen. Het onthield zich van stemming. Hoe bizar. Het stoppen van bombarderen na het doden van meer dan 8000 burgers, waaronder meer dan 3000 kinderen in Gaza (and counting), is het absolute minimum van wat moet gebeuren en zelfs dát wil de regering niet steunen.

21-11-2023: 13.300 gedode Palestijnen in Gaza, waaronder 5,500 kinderen.

Ook werd er in de tweede kamer opgeroepen de slogan “From the river to the sea Palestine will be free!” te verbieden. Het zou te gevoelig liggen of zo. Helaas denken veel mensen dat de slogan betekend het verdrijven van alle Joodse mensen uit het land. Sommigen beweren zelfs dat het betekend het doden van alle Joodse mensen. Dat is niet zo. Zoals zo vaak wordt de plank misgeslagen. Lees deze blog van Vice als je wil weten hoe het echt zit. En lees deze blog als je wil weten hoe ik over het algemeen tegen de situatie daar aankijk.

De speeches waren krachtig. De sfeer strijdbaar en goed. Er waren amper incidenten, maar een groep motoren maakte zoveel lawaai tijdens een speech dat die tijdelijk niet meer te horen was. En daardoor later opnieuw moest worden begonnen.

Er was ook een speech van Stephan van Baarle van DENK. En hoewel ik het goed vind dat hij het opneemt voor de Palestijnen snap ik niet hoe je het op kan nemen voor de ene groep die (onder andere) slachtoffer is van discriminatie en afgeeft op een andere groep in de verdrukking. Met uitspraken als “Wij hebben een heel andere visie als het gaat om het op een heel jonge leeftijd kinderen volstouwen met onderwijs over seksualiteit maar ook over gendertransitie en seksuele oriëntatie” geeft hij blijk van negatieve houding ten opzichte van de LHBTQIA+ gemeenschap en de voorlichting over dat onderwerp op scholen.  Heel jammer en het zorgt er (mede) voor dat ik no way op die partij ga stemmen. Mijn stem gaat naar BIJ1 die het wél opneemt voor álle groepen die het zwaar hebben. Yuval Gal van BIJ1 sprak ook op de demo. Een indrukwekkende speech.

Kijk naar beelden van de axie, inclusief een deel van de speeches in onderstaande video die ik maakte in Den Haag. Ook plaats ik er een paar fotos onder die ik er maakte

Obed
31-10-2023

 

 

This entry was posted in activisme, gaza, palestina. Bookmark the permalink.