Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen

Black Lives Matter Solidariteitsprotest EmmenGisteren was er een Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen. Er kwamen iets van 400 a 500 mensen op af en was daarmee een succes. Fowzia Kilincci en Eddy ter Stege hadden het idee een solidariteitsprotest op te zetten in Emmen. In navolging van diverse andere soortgelijke protesten in het land. Dilana Smith en ik hadden tegelijkertijd precies hetzelfde idee en toen ik de aanvraag indiende bij de gemeente voor de manifestatie kwamen we daarachter en voegden we de twee demo’s samen.

In aanloop naar de demo was er sprake van online bedreigingen en oproepen vanuit extreem rechts om naar onze demo te komen om ons het leven zuur te maken. Ook werd er een foto verspreid die afkomstig zou zijn van de Black Lives Matter movement maar eigenlijk uit extreem rechtse hoek kwam om de beweging in een kwaad daglicht te stellen.

het fake document en de oosprong

het fake document en de oosprong

Ikzelf kreeg te maken met klachten over mij die door voor mij (nog) onbekende personen zijn ingediend bij mijn werkgever PostNL. Ik zou volgens die mensen op straat hebben staan schreeuwen  en ik zou mensen hebben bedreigd die niet dezelfde visie zouden hebben als mij op de B.L.M. beweging. Alles niks van waar uiteraard. Wie mij een beetje kent zal om deze aantijgingen moeten lachen. Maar genoeg voor een bezoekje van mijn teamcoach – die gelukkig “mijn kant van het verhaal geloofd.” Ik werk al jaren als postbezorger en als ik me echt zo zou misdragen zou dit allang aan het licht zijn gekomen.

De bijeenkomst zelf verliep goed. Er wel was extreem rechts aanwezig, maar ze konden niks. Ze stonden in twee groepen buiten ons terrein en werden scherp in de gaten gehouden door onze eigen security dienst. En ook door de grote hoeveelheid politie die in Emmen te vinden was. Veel mensen hadden zelfgemaakte borden mee met activistische teksten. Er was aandacht vanuit de media. Onder meer RTV Drenthe, het Dagblad van het Noorden en de NOS berichten er over.

De vele reacties die te lezen zijn op de berichten over onze demo geeft aan dat we nog een lange weg te gaan hebben. Het eeuwige All Lives Matter vliegt je om de oren. Net als het glashard ontkennen van het probleem wat we in deze samenleving hebben met racisme.
De witte mens gedraagt zich op zo’n moment als iemand die iemand die als kind teveel verwend is  en daardoor de rest van zijn leven het idee heeft dat hij recht heeft op meer dan een ander en wild om zich heen begint te slaan als hij hier op wordt aangesproken.

Hieronder de video die ik maakte van de speeches en muziek en wat foto’s die ik maakte.

Obed
21-06-2020

Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen 2020 Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen 2020 Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen 2020 Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen 2020 Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen 2020 Black Lives Matter Solidariteitsprotest Emmen 2020

This entry was posted in algemeen, black lives matter, discriminatie, politie, racisme. Bookmark the permalink.