Waarom ik geen dieren (meer) eet

Ik ben ondertussen alweer bijna een jaar vegetariër. Vroeger was ik dat ook al maar omdat ik me lichamelijk vrij beroerd voelde ben ik op een gegeven moment weer vlees gaan eten. En ja, ik kreeg wat meer energie. Maar de echte reden daarvoor was niet dat ik geen vlees at maar dat ik over-all nogal slecht at. Mijn meeste geld ging naar de kroeg of naar bandjes kijken. Eten was een sluitpost.

Jaren later besloot ik het weer eens een kans te geven en omdat ik stukken beter eet dan vroeger gaat het deze keer helemaal prima. Ik mis vlees niet. Sterker nog – ik voel me gezonder. Maar belangrijker nog: er worden geen dieren meer voor mij gedood omdat ik zo nodig vlees wil eten.

“Vlees eten is natuurlijk. De dieren maken elkaar ook dood en eten elkaar op.”
Dat er onder dieren carnivoren (en omnivoren) zijn is mij bekend. Het is alleen geen reden om als mens ook dieren te doden om op te eten. Dieren hebben geen keuze, wij wel. We kunnen echt prima zonder vlees. Je moet je wel even laten informeren over welke producten je wat meer moet eten als vervanging voor bijvoorbeeld vitamine B12. Het internet staat vol met tips.

“Ik hou van vlees en ik eet wat ik lekker vind.”
Klopt, vlees kan lekker zijn. Is alleen voor mij geen reden een dier te doden en op te eten.

“De natuur is nou een keer wreed. Vegetariërs zijn weekhartig.”
Wat écht wreed is, is hoe mensen met dieren omgaan. Hoe dieren worden opgesloten, mishandeld en vermoord. Hoe dieren worden vetgemest, zoals bijvoorbeeld bij foie gras.


De kroon qua dierenmishandeling spant natuurlijk de bio-industrie. Biologisch vlees is inderdaad beter dan bio-industrie vlees. Maar feit blijft dat je tegen een dier zegt: “Luister beestje, ik ga jou vermoorden want ik heb zin in vlees.
Ik kan daar niet meer mee leven, met dat idee.

Daarbij is vleesconsumptie een van de hoofdoorzaken van de toenemende milieuschade op deze planeet.

Obed

This entry was posted in dieren, General. Bookmark the permalink.