Free Palestine en Freedom for Ahed

Op zondag 13 mei was er de bijeenkomst over de situatie in Gaza en in Palestina in het algemeen in de Viola. Ik had deze georganiseerd omdat ik me boos maakte over het gedrag van het Israelische leger en het beleid van de Israelische regering.

Op de bijeenkomst spraken Robert Soeterik (Nederlands Palestina Komitee), Max Wieselmann (Een Ander Joods Geluid), Awni Farhat (uit Gaza) en Bert Giskes (Groningen Jabalya). Annemarieke Coenders trad er op en er was spoken word van Henk 7even. De presentatie werd gedaan door Roisin.

Het was een bijzondere middag waarbij mensen spraken, luisterden en discussieerden met elkaar. De middag werd redelijk goed bezocht. Ik heb alle sprekers om toestemming gevraagd hen te filmen en het materiaal online te zetten, zodat mensen die de middag niet meemaakten alsnog ernaar kunnen kijken en luisteren. Het filmpje vind je onderaan deze blog, net als wat foto’s van de middag.

Ik sloot de middag af met de vertoning van mijn nieuwe single “Freedom for Ahed”, die gaat over de Palestijnse Ahed Tamimi. Aanleiding voor mij om me meer in haar situatie te verdiepen was een video die ik tegenkwam op YouTube. Ahed is een 17-jarige inwoonster van Nabi Salih vlakbij Ramallah in de Westelijke Jordaanoever. Eind 2017 – toen ze 16 was – schoot een Isralische soldaat haar neef Mohammed met een rubber kogel in het gezicht, waardoor een deel van zijn schedel verbrijzelde. Uit woede gaf Ahed de soldaat een tik. Ze zit daarom nu in de gevangenis. Overigens werd een andere neef van haar begin 2018 vermoord, ook door het Isralische leger. Om haar te supporten en aandacht te vragen voor haar situatie schreef ik het nummer “Freedom for Ahed”. Ik vind het machtsvertoon, machtsmisbruik en de poging Ahed te vernederen typerend voor hoe de Israelische regering omgaat met de bewoners van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. We moeten opstaan tegen onrecht. Altijd.

Obed

“Freedom for Ahed” (videoclip)


videoverslag


Robert en Awni

Meera en Max

This entry was posted in algemeen, antifascisme, General, islamofobie. Bookmark the permalink.