Utrecht tegen Baudet

Op maandagavond 19 juni ben ik met de trein naar de Neude in Utrecht gegaan waar de manifestatie “Utrecht tegen Thierry Baudet” plaatsvond.

Thierry Baudet, die zichzelf al eens de meest vooraanstaande intellectueel van Nederland noemde.

De man die denkt dat dat vrouwen overrompeld, overheerst, overmand willen worden, die vindt dat Julien Blanc een prima gast is en dat vrouwen minder excelleren in een heleboel beroepen. Totaal seksistisch me dunkt.

De man die bang is dat wij onze cultuur en identiteit kwijtraken omdat we uit zelfhaat de Nederlandse bevolking homeopathisch laten verdunnen met alle volkeren van de wereld, zodat er nooit meer een Nederlander zal bestaan.

Hoe dan? Alsof kennismaking met andere culturen iets slechts zou zijn. Voor mij is het kennismaken met andere culturen en gebruiken een verrijking van mijn leven. Cultuur is in mijn ogen dynamisch en angstig vasthouden aan oude gebruiken en identiteit geeft verkramping en stilstand.

En verder vindt hij dat we moeten durven de Islam te generaliseren.

Het lijkt me eigenlijk nogal bizar je buurvrouw, die toevallig Islam als geloof heeft over een kam te scheren met een psychopaat die een aanslag wil plegen in een winkelcentrum. Zogenaamd uit naam van Allah. Dan zou ik dus ook Gert-Jan Segers van de ChristenUnie in een adem mogen noemen met Joseph Kony’s Verzetsleger van de Heer.

Het over een kam scheren van alle moslims versterkt het toch al niet zo positieve beeld wat mensen de laatste tijd hebben gekregen van deze groep door uitspraken van (extreem)rechtse politici en verslaggeving in bepaalde media. Het speelt daarmee extremisten aan beide kanten in de kaart.


Wan Ing ::: foto: Obed Brinkman Ewout van den Berg ::: foto: Obed Brinkman

spreekster Wan Ing en activist Ewout van den Berg tijdens de manifestatie


opnames die ik op die avond maakte van Marakit, So Rayatsour, Anne Fleur Dekker en Domitilla Oliveiri ::: de toespraak van Wan Ing is hier terug te lezen

Obed

 

 

 

This entry was posted in antifascisme, General, islamofobie, seksisme. Bookmark the permalink.