Free Palestine ::: Nijmegen

Sinds mijn verhuizing naar Nijmegen in juli ben ik betrokken geraakt bij een groep activisten die zich inzetten voor Palestina en de mensenrechten van Palestijnen. In Groningen heb ik me hiervoor ook jaren ingezet.

Op maandag 7 oktober was er een sit-in op het station in Nijmegen, net als op veel andere stations in het land. Van te voren was er ophef over die datum. Een aantal politici zochten de publiciteit omdat ze het niet vonden kunnen dat op de dag van de aanval van Hamas precies een jaar geleden aandacht te vragen voor de Palestijnen. Ik zie niet in waarom. Precies een jaar geleden begon namelijk ook de genocide op de Palestijnen. Er zijn geen precieze cijfers meer van de hoeveelheid doden in Gaza, omdat de registratie niet meer te doen is en omdat er veel mensen onder puin begraven liggen, maar de schattingen gaan uit van 200.000. Ook in de Westbank is het de hel.

Ik werd aangesproken door iemand met een kladblok en ik gaf mijn mening. ik ging ervan uit dat het een blogger betrof, maar kwam er daarna achter dat ik met een journalist van de Gelderlander sprak. Hij zei iemand te hebben gesproken die een familielid verloor op 7 oktober 2023 en vroeg of ik het niet pijnlijk vond axie te voeren op deze dag voor die man. Ik vertelde hem dat ik op individueel niveau begrip heb voor de pijn die iemand voelt die een familielid verloor op 7 oktober in Israël (Overigens zijn er ook veel mensen gedood door het Israëlische leger die dag), maar dat dat voor mij geen reden is om geen aandacht te vragen voor de Palestijnen op 7 oktober. Het een sluit het ander niet uit. Het onrecht wat de Palestijnen al sinds de Nakba van 1948 wordt aangedaan door de staat Israël is met geen pen te beschrijven. De staat Israël is een apartheidsstaat en pleegt genocide tegen de Palestijnen en is sinds haar oprichting bezig land in te pikken. Niet alleen van de Palestijnen maar ook van Libanon en Syrië.

De journalist heeft helaas erbij verzonnen dat ik het conflict ingewikkeld vindt. Dat suggereert hij met een zin toe te voegen aan mijn quote. “Het conflict speelt al heel lang en is niet zwart-wit.” Een zin die ik nooit gezegd heb en waar ik het ook niet mee eens ben.
(lees het artikel hier). Het is namelijk niet ingewikkeld. Israël onderdrukt, martelt, verkracht en vermoord de Palestijnen en gedraagt zich als een bully in het Midden Oosten. Het land is zelf verantwoordelijk voor de oprichting van verzetsbewegingen als Hamas en Hezbollah. Als gevolg van eigen optreden. Het land is uit op het creëren van een Greater Israel. En wordt daarbij helaas gesteund door de USA en veel landen in Europa.

Afgelopen zaterdag was er een demonstratie en een benefiet avond in Nijmegen en hoewel heel succesvol is er in de media amper aandacht aan besteed.

Obed
17-10-2024

hieronder een paar foto’s die ik maakte 7 en 12 oktober

This entry was posted in activisme, gaza, General, palestina. Bookmark the permalink.

Leave a Reply